terça-feira, 26 de maio de 2009

O Tentilhão Dourado

Pintura de Carel Fabritius, The Goldfinch (1654, Mauritshuis Royal Picture Gallery, The Hague).
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É uma pequena pintura que representa um pássaro em tamanho natural. Foi pintada por Carel Fabritius, um artista holandês da época barroca. Nesta obra, o mais interessante, na minha opinião, é o seu naturalismo, que é acentuado pelo efeito de sombra projectada na parede. Este tipo de representação dá ao quadro o carácter de trompe l'oeil, ao gosto da cultura barroca, pelo prazer de desafiar os sentidos. Lembra a lenda grega da disputa entre Zeuxis e Parrasio:
«The contemporaries and rivals of Zeuxis were Timanthes, Androcydes, Eupompus, and Parrhasius. This last, it is said, entered into a pictorial contest with Zeuxis, who represented some grapes, painted so naturally that the birds flew towards the spot where the picture was exhibited. Parrhasius, on the other hand, exhibited a curtain, drawn with such singular truthfulness, that Zeuxis, elated with the judgment which had been passed upon his work by the birds, haughtily demanded that the curtain should be drawn aside to let the picture be seen. Upon finding his mistake, with a great degree of ingenuous candour he admitted that he had been surpassed, for that whereas he himself had only deceived the birds, Parrhasius had deceived him, an artist.»
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Texto de Margarida Elias; citação de Plínio, História Natural (77 d. C.).

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